Un artefact medieval încă misterios: Paftaua de la Argeş

În cercetările istoricilor internetul se poate dovedi un aliat pe cât de subestimat, pe atât de preţios. Mediu accesibil, care democratizează cunoaşterea, el îi oferă exploratorului specializat în medievistică, în istoria artei şi a imaginarului atât materialul necesar unei bune exersări a comparatismului, cât şi mediul de găzduire generos, multifaţetat, color, cu posibilităţi de mărire şi micşorare a materialului faptic, cu scurtături între locaţii şi motoare de căutare ce facilitează incredibil de mult obţinerea unor rezultate valoroase.

Astfel de gânduri mi-a trezit, odată în plus, chestiunea paftalei de la Argeş, artefact din secolul al XIV-lea descoperit într-un mormânt princiar din necropola argeşeană care a fost atribuit mai multor personaje istorice, fără a se putea, deocamdată, decide definitiv dacă i-a aparţinut lui Basarab I, lui Radu I (1377 – 1383) sau lui Vlaicu – Vladislav Vodă.

Surprinzător în vestimentaţia lui aleasă, de factură occidentală, enigmaticul stăpânitor valah a stârnit legitime discuţii. Dar piesele cu adevărat uimitoare pe care descoperirea le-a adus în prim-plan au fost cele două inele cu inscripţii latineşti care dovedesc că bărbatul care le purta era un evlavios romano-catolic şi paftaua centurii sale.

Iată descrierea standard a paftalei, aşa cum a formulat-o Virginia Diaconescu: „Închizătoare de centură concepută ca un complex de arhitectură gotică, respectiv o poartă a unei cetăţi care se deschide în zidul unei incinte. Piesa se compune din trei părţi turnate şi articulate prin charniere. Primele două le reprezintă turnurile laterale de formă hexagonală care au câte două metereze pe fiecare latură. Prinderea paftalei de centură se realiza prin intermediul unor plăci tăiate în acoladă şi fiecare prevăzute cu două nituri. Partea centrală este reprezentată de turnul porţii, clădirile cu balconaşe, vrejul de sub punte şi portalul sub care a fost fixată pe un fond de email albastru o lebădă cu cap de femeie. Turnurile laterale şi turnul poartă sunt reprezentate pe acelaşi plan plan, ultimul având faţada decorată cu două registruri de arcaturi şi de crenelurile drumului de strajă. Terasa turnului-donjon este supraînălţată cu un portic cu deschideri în potcoavă, al cărui acoperiş în patru pante are coama decorată cu fleuroni. Partea centrală este redată printr-un portal prevăzut cu arhivoltă ce are extradosul în acoladă decorat în croşete şi fleuroni. Intradosul este alcătuit printr-un decor trilobat. Sub portal se află un ornament vegetal realizat din vrejuri volute şi motivul florii de crin. În interiorul portalului într-o zonă cu email închis se află o lebădă cu cap de femeie turnată în argint. Flancând turnul-poartă şi redate în perspectivă apar câte două clădiri cu etaj la care au fost sugerate elemente de arhitectură. Pe două trunchiuri de piramidă inversate, susţinute de câte o coloană au fost reprezentate două personaje, un cavaler şi o domniţă redate din profil.”

Tema reprezentării elegante, miniaturale şi delicate, făcută cu măiestrie de meşteşugar gotic şi gust occidental, pare să fie, după cum s-a observat deja, una erotică. Perechea cavalerului şi a domniţei, personaje separate prin locaţie, ar lăsa, poate, loc ambiguităţii dacă la mijlocul drumului dintre ei nu s-ar afla, pe fondul albastru emailat, o făptură desprinsă din bestiarele medievale curente: o lebădă cu cap antropomorf, feminin. Ea reprezintă, după toate semnele, sentimentul gingaş şi nobil al iubirii pure. Să fi fost vorba de pasiunea carnală, personajele Cavalerului şi al Domniţei nu s-ar fi aflat la distanţă unul de celălalt. Şi tot aşa, dacă nu era vorba despre două personaje desprinse dintr-un anturaj aristocratic, ele nu ar fi fost plasate la înălţimi echivalente, în ambianţa unor edificii apărate de metereze, ci s-ar fi mişcat într-o altă scenografie.

Nimic nou până aici, faţă de discuţia purtată de mai mulţi istorici, în decursul vremurilor care au trecut de la descoperirea făcută de arheologul Virgil Drăghicescu în 1920. Noutatea o aduce internetul, unde am descoperit postată o pafta ce prezintă anumite similitudini cu aceea de la Argeş, prezervată în mormântul nr. 10 (după numerotarea tehnică a arheologului).

Şi în această piesă de certă provenienţă occidentală, ca şi în cazul paftalei de la Argeş, elementele de arhitectură – nişte turnuri – încadrează nişte prezenţe umane. Personajele sunt tot trei, dar de astă dată este vorba despre alte prezenţe: o Regină, un Suveran (Rege sau Împărat) în centru şi un Ierarh ecleziastic sau un Înalt Demnitar, fiecare în mână cu câte un sceptru sau însemn al puterii.

Toată această construcţie şi reprezentare este suprapusă, de fapt, peste un blazon dezvoltat într-un chip baroc avant la lettre, în centrul căruia se află scutul împărţit în două pe verticală. În stânga privirii câmpul auriu este întrerupt ritmic de benzi roşii orizontale, în timp ce în dreapta privirii câmpul conţine crini (însemnul Casei de Anjou). La baza stemei se distinge un castel cu turnuri crenelate, deasupra celor două iţindu-se , de la brâu în sus, siluetele unei Domniţe şi a unui Cavaler sau a doi războinici. Stema este înconjurată, de jur împrejur, de o inscripţie gotică, iar tenanţii sunt doi grifoni rampanţi. Există şi alte elemente arhitectonice, precum cele două ferestre situate în zona superioară a scutului, de o parte şi de alta, după cum şi direct deasupra scutului – dar dedesubtul edificiului complex, suprapus, populat de cele trei siluete evocate mai sus – se desluşeşte o structură arhitectonică miniaturală sugerând o biserică sau o cetate (greu de precizat după singura fotografie depistată).

Piesa occidentală menţionată provine din tezaurul catedralei din Aachen. Ea este o broşă având în centru stema casei de Anjou şi este datată între 1350 şi 1400, adică în vremea lui Ludovic de Anjou şi a reginei Elisabeta (după cum se notează: „Cloak clasp from the Aachen treasure.  Die Parler und der schöne Stil 1350-1400”). Sursa din care a fost reprodusă este cartea coordonată de Anton Legner, Europäische Kunst unter den Luxemburgern, apărută la Köln, în 1980 (figura 44). Imaginea se găseşte pe situl http://mek.oszk.hu/01900/01949/html/index7.html

Există însă elemente ajutătoare în datarea şi localizarea mai riguroasă şi mai sigură a celor două artefacte: cel de la Argeş şi cel de la Aachen. Unul dintre acestea este arcul de piatră reprezentând un prezumtiv portret al reginei maghiare Elizabeta, datat în ultima treime a secolului al XIV-lea, imagine reprodusă din Ezer év mestermûvei (Ed. Corvina, Budapesta, 1987, fotografia 68), dar provenind din muzeul castelului de la  Diósgyõr (fotografie: György Makky). În mod evident, coafura figurii feminine astfel reprezentată aduce cu cea a femeii-lebădă de pe paftaua de la Argeş. Acest lucru se distinge şi mai bine în miniatura lui Mark Kalty din Cronica pictată, unde regina este înfăţişată alături de copiii ei. Dacă în prima ei portretizare, cea în piatră, părul adunat în ambele părţi ale feţei i se adună într-o coadă ce şerpuieşte dintr-o parte într-alta, cea de a doua o arată cu părul împărţit în două cozi aduse de o parte şi de alta, peste piept. Tocmai miniatura o arată mai aproape de chipul femeii-lebădă.  

Atrage atenţia şi problema identificării blazonului care ocupă poziţia centrală în compoziţia broşei de la Aachen. După cum o demonstrează blazonul angevin din Hungarian Anjou, 1337-1374, reprodus în Pannonia Regia. Mûvészet a Dunántúlon 1000-1541. Kiállításkatalógus ( Szerkesztette: Mikó Árpád – Takács Imre. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1994, p 262), sculptură în piatră de la castelul episcopal din Gyõr, este vorba despre stema casei de Anjou aşa cum se regăseşte în Ungaria epocii. În această reprezentare, însemnele heraldice ale dinastiei de Anjou sunt reprezentate pe un scut străjuit de o chivără încoronată. Formula respectivă de reprezentare, dispunerea şi orientarea elementelor acesteia aminteşte de nasturii descoperiţi în necropola domnească de la Rădăuţi de A. Bătrâna.

O altă mărturie similară, la fel de valoroasă, se dovedeşte a fi blazonul de pe cahla de sobă cu însemnele casei de Anjou, datată – cam vag – în sec. al XIV-lea, din Muzeul de Istorie din Budapesta, prezentă în Budapest History Museum (Fõszerkesztõ: Buzinkay Géza, Corvina, Budapest, 1995, p 52, fotografie: Ágnes Bakos – Bence Tihanyi).

De astă dată, cahla surprinde până la identitate, cu mare precizie, elementele blazonului de pe broşa de la Aachen, chiar dacă nu dă notă despre culorile de pe scut (ştiute însă din alte surse de referinţă).

The URI to TrackBack this entry is: https://ovidiupecican.wordpress.com/2010/03/21/un-artefact-medieval-inca-misterios-paftaua-de-la-arges/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 comentariiLasă un comentariu

  1. Mult Stimate Domnule Profesor,
    Excelent ca va ocupati de paftale, excelent ca polemizati in „Observator cultural” cu dl. Viorel Achim. Ramaneti in limitele competentei dvs.: caci,in articolul „Trecutul ca un lan de grau” („Romania libera” din 15 martie 2010,p.8), scrieti despre „planul tovarasului Valev din vremea tatucului Stalin”. Stalin a murit in 1953, Planul Valev este din 1964. Daca un student face o asemenea greseala, cade la examen. Scrieti mai putin si informati-va mai mult!
    Va doresc succes!

    • Stimate Domnule Bujor Oprisan,

      Multumesc pentru aprecieri si, mai cu seama, pentru sfaturile condescendente nesolicitate. Imi amintesc ca am raspuns deja la intimpinarile dvs. anonime in josul articolului din Romania Libera la care trimiteti. Poate ca nu ati mai trecut pe acolo, asa incit puteti vizita situl, spre lamurire. In ce priveste arealurile in care ma dovedesc activ, ele reprezinta o optiune personala care, la drept vorbind, ma priveste numai pe mine. Invat cu bucurie de la cei mai buni decit mine, oricind. Din pacate, nu rezulta cu necesitate ca ati fi unul dintre aceia (asta nu inseamna ca n-ati putea deveni). Notez opinia dvs. despre tentativele mele publicistice sub beneficu de inventar. La urma urmei, daca nu ma veti citi, cine ar pierde? S-ar putea sa cistigam amindoi. In caz ca doriti un dialog autentic pe teme istorice, in limita timpului disponibil (de ambele parti) il putem, fireste, purta. Nu va ascund insa ca m-as bucura sa va recomandati impreuna cu competentele, eventuale, de care dispuneti in domeniu. Cu regretul de a va putea raspunde atit de tirziu, din cauza multiplelor ocupatii si a unui virus venit via internet, O.P.

  2. Mda..daca nu citit http://www.sibiul.ro/forum/ Sibiul vechi..unde s-a scris despre asta de vre-o doi anisori..Am informat si wiki.ro, dar au sters chestiunea…
    paftaua e facuta in Cibinium/Hermannstadt/Nagyszeben/Sibiu..are sigla.
    La comanda lui Nagy Lajos Kiraly..
    Blazonul de acolo este al sotiei lui, Kotromanics Erzsi…prin filiera LITUANO-poloneza..
    Mutra ei e clar acolo ..comparati cu Scrinul Simeon de la Zara..
    Cavalerul si Domnita sunt Lajos si Erzsi..de doua ori inca..
    Lucratura..descrierea de muzeu..puteti sa dati cu ea de pamant..NU e numai turnata..e si ciocanita, nituita, decupata, slefuita cu pila..deci procedeu COMPLEX…
    Deci cititi la Sibiul. ro forum..Sibiul Vechi..Concurs..nu mai stiu cum…

    Georg Schoenpflug von Gambsenberg

  3. Stimate Domnule Georg Schoenpflug von Gambsenberg,

    Vă mulţumesc mult pentru preţioasa trimitere şi precizare. Într-adevăr, ignoram atât contribuţia – păcat că aţi îngropat-o” pe un forum, fără a-i da forma sintetică a unui articol sau a unui studiu -, cât şi stadiul elucidărilor la care aţi ajuns. Voi reveni pe blog cu completările necesare. În acelaşi timp, însă, vă invit cu drag să îmi trimiteţi chiar dvs., dacă aveţi timp şi plăcerea de a face acest lucru, un text pe această temă însoţit de necesarele ilustraţii şi link-uri pentru a-l posta aici. M-aş bucura să acceptaţi invitaţia mea. Cu respect,

    O.P.

    • Pe pagina http://www.sibiul.ro toate imaginile argumentative erau aduse prin LINK de pe http://www.sigismundus.hu or serverul http://www.sigismundus.hu a disparut, deci si imaginile de acolo.

      Am avut noroc, imi facusem in pagina oarece rezerva..Le-am luat, marit, apropiat pentru comparatie si acum pare mult mai evident.

      Aici, in pagina, ce considerati a fi tot o pafta, deci minunea de la Capela Ungara Aachen, este, impreuna cu cele doua mai micute tot de acolo, o ORNAMENTICA de legatura coperta de carte.
      Trebuie sa gasesc OBIECTUL mai mare, sa citesc ce scrie acolo pe banda ornamentala.

      Iar mutrisoara aceea ornamentic-rotunjita in alb-negru/CENUSIU pe care aici o prezentati, este tot Kotromanics Erzsi, obligatoriu rotunjita , dar recognoscibila.

      Aceste chestiuni le consider definitiv incheiate..ramane problema
      cu PURTATORUL acestora.. Este clar, un vestimentum festiv daruit cum se facea totdeauna cu ocazia Juramantului-de-Lealitate, dar si la Investitura in Rang de Cavaler la majoratul tanarului nobil.

      Toate acestea, inclusiv nasturi si inele confectionate in Cibinium/Hermannstadt, comanditar le R O I (vezi nasturii) din dinastia de Anjou, pe tronul Ungariei.

      dau LINK-ul direct de pe http://www.sibiul.ro, la pagina actuala cu posting-urile 49. 50.51. Acolo sunt IMAGINILE.

      http://www.sibiul.ro/forum/viewtopic.php?f=2&t=2460&start=45

      Trebuie sa recunosc, sunteti SINGURUL care, inainte de a intra in comunicarea de aici reciproc-fructuoasa, s-a apropiat CORECT de REZOLVAREA acestor Sarade Istorice.

      Mai ramane inscriptia aceea (partial ghicita de mine, dar nu vreau sa influentez, deci deocamdata tac) de pe soclul pietrei de mormant prezentata pe wiki.ro si pe pagina CIMEC, insa pozele de pana acum sunt EXECRABILE si nu reusesc o definitie mai mare..insa banuiesc, este MESTERUL PIETRAR..
      Restul e tacere.

      Multumesc pentru rabdare

      Georg Schoenpflug von Gambsenberg


Lasă un comentariu