Cărţile mele (34): ISTORIA ROMÂNILOR, vol. 1

 ISTORIA ROMÂNILOR

volumul I

sinteză istorică

Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ştiinţă, 2o10

coperta: Alexandru Pecican

„Construcţie modulară, şi nu naraţiune lineară, Istoria românilor este, în cele din urmă, şi o istorie a ideilor care structurează şi dau sens evenimentelor şi fenomenelor traversate. Ideile sînt însă contextualizate, nu preconcepute, autorul refuzînd o eventuală viziune teleologică asupra istoriei. Istoria lui Ovidiu Pecican nu se desfăşoară după un scenariu premeditat, cu un scop final, ci este un proces imprevizibil, în care actanţii principali acţionează de regulă în funcţie de împrejurări şi nu după nişte proiecte vizionare. Singurul proiect oarecum coerent al Evului Mediu românesc rămâne cel privind identitatea şi el constă în principal în conservarea cultului ortodox şi, apoi, în lupta antiotomană. Asta nu înseamnă că nu au existat diferite iniţiative şi decizii punctuale (politice, civilizatorii, culturale) care au impulsionat dezvoltarea societăţii, însă ele au avut un caracter mai curînd intermitent, determinînd o creştere în salturi, cu intervaluri de regres. În orice caz, istoricul este mereu echilibrat, onest şi argumentat în atitudinile sale critice. Scrie alert şi seducător, denunţă cu dezinvoltură diverse clişee, desolemnizează limbajul şi are conştiinţa relativităţii adevărului istoric”.

 Petru Poantă

 

http://www.agentiadecarte.ro/2010/12/%E2%80%9Cistoria-romanilor%E2%80%9D-de-ovidiu-pecican/

Published in: on 14 decembrie 2010 at 8:23 am  Comments (5)  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://ovidiupecican.wordpress.com/2010/12/14/cartile-mele-36-istoria-romanilor-vol-1/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 comentariiLasă un comentariu

  1. Sunt interesata de cuprinsul acestei carti.

    • Dragă Livia,

      Am să postez și cuprinsul acestui prim volum, care merge până la 1690. Mulțumesc pentru interesul colegial. Ov.

  2. Coperta e superba. Alexandru e fiul tău? Felicitări!

    • Dragă Ruxandra,

      Mulțumesc pentru remarcă. Nu, Alexandru este verișorul meu, regizor, scriitor, pictor și grafician. E la a nu știu câta copertă pe care mi-o face, și mereu mă surprinde prin calitatea lucrărilor lui. Mă bucur că îți place și ție.

  3. Ştii de ce eram interesata de Cuprins? Şi deoarece coperta indică o altă lume, nu cea românească (cel mult transilvăneană); castelele, portul orăşenesc te trimit cu gândul la Europa apuseană. Te ştiu ingenios în scrisul istoric şi sunt chiar curioasă să răsfoiesc această carte!
    Îţi doresc un An Nou cu sănătate, împliniri şi fericire!


Lasă un comentariu