Document: SCRISORI BOIEREŞTI DIN MOLDOVA SEC. AL XVII-LEA (39)

Hrisov rupt pe la jumătate din arhiva Turanu. Textul pare un fragment epistolar în versuri, probabil din prima jumătate a sec. al XVII-lea, paternitatea revenindu-i lui Vasile sân Timofte din Cricalău, cămărașul de-al treilea, prezent și în alte documente din același pachet. Adresanta este sora acestuia, Maria, soția logofătului Ilie,  fiica fostului mare vornic Jurașcu. Mostră de improvizație poetică, îmbogățind cazuistica literaturii române în versuri din epoca modernă timpurie, care demonstrează că acest gen nu a fost cultivat doar de rapsozi orali anonimi, la o margine a spectrului, și de reprezentanți ai înaltei elite dinainte de  Miron Costin și Dosoftei, ci și la nivelurile de jos ale nobilimii (O.P.)

Una de la Vasâlie, frate bun, cătră Măriuca logofeteasa, soru-mea,

Frundză vérde, de pân codru,

Unde io m-am întâmplat,

Și leși cu tatari să bat,

Ca să pună domn Muldovii,

Dară nime n-ar istovi

Să slujască pe cel ce-i

Domnul nostru cu temei,

Domnul nostru

I domn mare,

De nimeni frică n-are

Nice pic de tulburare

De e ploaie ori e soare,

Că și io m-am întâmplat

Când pin codru-a săcerat

Hâda cea ce coasa-ascute

Tăind capetile multe

Fost-am și la o bataie

De-a curs sângele șiroaie

Ș-am scapat cum am scapat

De Măria Ta n-am uitat

De aici din poieniță

Îți trimet aici jelbiță

Să mă erți de ț-am greșit

Că sunt tare ostenit

Vinișoru s-au gatat

Leahu iar e mort de bat

Turcul zace mort sub peri

Tătarii-s precum muieri

Ce-a pierdut ce-avea mai sfânt

Ci-acmu mușcă den pământ

Published in: Fără categorie on 28 Noiembrie 2011 at 10:09 am  Comments (3)  
Tags: , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://ovidiupecican.wordpress.com/2011/11/28/document-scrisori-boieresti-din-moldova-sec-al-xvii-lea-39/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 comentariiLasă un comentariu

  1. … de unde se vede ca tot Moldova îi fruncea!

  2. … ba se vede că sunt nişte lăudăroşi, care a fost tactica lor salvatoare? … a moldovenilor… dacă se băteau cu tătarii, erau la pace cu ceilalţi, se băteau cu leşii, prieteni mari cu turcii… numai că Ovidiu Pecican, ocupat cu literatura, nu prea a citit istorie să ştie de aceste subtilităţi politice pe care moldovenii le stăpâneau deplin, şi într-o singură poezie îi face knok out pe toţi. Şi eu sunt un patriot înfocat, dar ce-i prea mult, îi prea mult!


Lasă un răspuns

