Proză: Claudia COJOCARIU: Uite-o, vezi?

  Claudia COJOCARIU este studentă și, printre altele, scrie și proză scurtă. Filonul umoristic al scrisului ei este natural, necăutat. O mostră din scrisul ei este povestirea care urmează (O.P.).         

   Gigel stă pe prispa casei și fumează o țigară. Lumina bate direct din fundul livezii, usucă toată roua de pe legume și lasă câteva broboane să cadă alene de pe streașina casei. Privește în depărtare și mișcă puțin din mustăcioară:

„- Eee ce ți-e și cu vremea asta, măi Ioane măi! Ba plouă, ba e soare…”

Mai trage un fum și cască. Azi e o zi lungă pentru el, plină de muncă, dar lui nu-i pasă. Are în fața lui un televizor și o bere bună. Stă chiar lângă ușă, așa că aude și vede orice s-ar întâmpla pe afară.

– Măi Ioane, da’ cu strugurii ăia cum stai? Că iarna-ndată vine … și știi tu… ei nu te-așteaptă o viață-ntreagă!

            Ion privește nepăsător către vecinul său. Se așază cu mâinile pe gard și îi studiază livada: „-Ce oameni proști mă, ce oameni… Unde să mai caut că nu mai găsesc pe nimeni întreg la minte!” .

Ion răsuflă nostalgic și intră în casă. Rămâne pe pridvor timp de câteva secunde și vede un fir de lumină cum se întrezărește la marginea ușii.

Ion începe apoi să-l caute ca și cum ar fi un fir de cablu suspendat pe undeva. Intră în cameră, dar nu mai vede nimic. Întuneric deplin. Lumina a fugit și a lăsat perdelele să joace singure în hora lor.

Ion se oprește în mijlocul camerei și își ridică mâinile.

De afară, Gigel începe să cânte o melodie populară.

– Mă Ioane mă, da ce lumină e, că nici nu văd la afurisitul ăsta de televizor! Vino’ncoa’   numa’  să vezi ! Vreau și eu să văd o știre și numa’ nu pot…

            Ion se așază pe marginea patului, îngândurat și parcă așteaptă ceva. Se uită prin fiecare colț al camerei, dar nu găsește nimic. Iese afară și îl vede pe Gigel cum se chiorăște pieziș la televizor și cum înjură de toți dracii. „- Oare de ce?” se întreabă Ion. „- Numa uită-te cum strălucesc boabele alea de struguri și cum… eee drăcie!”

Ion iese furios din curte și începe a cutreiera tot satul.

            Noaptea pare că se așterne strașnic peste întregul sat. Ion e pe undeva pe la marginea uliței și se uită în sus, către felinar:

„- Da ăsta oare ce face aici? Că nu-i găsesc rostu’… și lumina aia, oare unde o fi?”

Se uită dezorientat în stânga și în dreapta, caută pe fiecare obiect în parte un strop de lumină. Trece pe lângă niște anemone. Pic de lumină, pic de culoare.

Trece pe lângă niște case și aude chicote și tot felul de sunete vesele: „- Să fie acolo lumina?”.

Ion stă puțin pe gânduri, dar ceea ce pare cu adevărat să-l marcheze, dispare într-o secundă. Are o expresie posomorâtă și dă cu piciorul în niște pietricele de pe marginea drumului.

Se întoarce acasă și îl zărește pe Gigel, de data asta făcând un grătar în curte și în același timp uitându-se la strugurii săi.

– Ce faci mă Ioane că toată ziua te-am căutat! Pe unde umbli, drumețule, ia zi…

– Lasă-mă’n pace, mă nu știi tu…

– Hai la un grătar și o berică, vin și a lu’ Aparaschivei, la o vorbă de suflet..

– Lasă-mă mă’n pace

– Da ce ai măi Ioane, ce ți-am făcut?

– Mi-ai furat lumina, mă, asta ai făcut…

Ion intră posac în casă și își izbește ușa. Se pune în pat și închide ochii. Vrea sa adoarmă dar gândul  că nu a găsit ceea ce a căutat îl supără tare mult.

A doua zi dimineața, Ion se trezește. Alarmat, nu știe ce se întâmplă. Ceva s-a schimbat. Iese din casă și se uită împrejurul grădinii. Îl vede pe Gigel, acesta îi face cu mâna, și rămâne neclintit timp de câteva secunde. Se freacă bine la ochi și cu un ton de uimire și duioșie îi zice lui Ion: „- A venit lumina, mă, a venit!”.

Published in: on 26 Noiembrie 2011 at 3:40 pm  Lasă un comentariu  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://ovidiupecican.wordpress.com/2011/11/26/proza-claudia-cojocariu-uite-o-vezi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

