PROFEȚIE ȘI ISTORIE: Ieremia (4: 23-30), Rebreanu, Cioran

 „Că așa a zis Domnul: „Toată țara va fi pustiită, dar nu o voi nimici de tot. Va plânge de aceasta pământul și cerurile sus se vor întuneca, pentru că Eu am zis, Eu am hotărât și nu Mă voi căi, nici Mă voi întoarce de la aceasta. De strigătele călăreților și ale arcașilor țara întreagă este pusă pe fugă; toți vor fugi în pădurile cele dese și se vor sui pe stânci; toate cetățile vor fi părăsite și nici un locuitor nu va mai fi în acestea. Și tu, pustiito, ce vei face?” (Ieremia, 4: 23-30)

*

“Poporul nostru e în momentul de faţă în ipostaza lui Parsifal care se deşteaptă la lumină. Acum, după ce timp de o mie de ani o mare mulţime de români au trăit sub pământ, abia acum a ieşit la lumină” (“Liviu Rebreanu, cincizeci de ani de viaţă [II]”, în L. Rebreanu, Opere, vol 21, Bucureşti, Ed. Minerva, 2000, ed. de Niculae Gheran, p. 272; interviu apărut iniţial în Credinţa, III, nr. 603, 30 nov. 1935, p. 5).

*

„O tristeţe infinită mă cuprinde de câte ori mă gândesc cum o mie şi atâta de ani ne ascundeam prin păduri şi munţi de frica duşmanului, adică de propria noastră frică” (E.M. Cioran)

În imagine: Târfa Babilonului, ilustrație a Apocalipsei lui Ioan de Lucas Cranach

Published in: on 17 Iunie 2011 at 12:32 pm  Comments (2)  
Tags: , , , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://ovidiupecican.wordpress.com/2011/06/17/profetie-si-istorie-ieremia-4-23-30/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 comentariiLasă un comentariu

  1. Asta este „curat”… proorocie, maitre!

    • Eu ziceam că retrasez originile – sursele – unei teme care a făcut vogă în secolul trecut de cultură românească (Blaga, Cioran, parțial Mircea Eliade – nu i-am înșirat pe toți cu citate, dar poate revin). Până la urmă, când cerni bine, vezi ce de unde s-a „sugativat”. De asta, printre altele, nu mă prea dau de ceasul morții vizavi de profunzimile gânditorilor interbelici. Uite că luau și ei de pe unde puteau, grăbiți să asume complexe vânjoase la adresa propriei identități etnice, naționale. Și când colo… nu e decât un leit-motiv cultural ce vine, hoho, de departeș tocmai din Vechiul Testament. Poate voi comite un eseu la temă, dar aici n-am vrut decât să dau textele, să gândească fiecare cum crede în marginea lor.


Lasă un răspuns

