VIITORUL CULTURII GRAV AMENINŢAT LA CLUJ-NAPOCA!

Primesc din partea angajaţilor Liceului de Artă din Cluj-Napoca memoriul trimis Inspectoratului Judeţean referitor la proiectul de unificare al Şcolii Generale Simion Bărnuţiu cu acest liceu. Proiectul pare, într-adevăr, prima etapă într-un plan gradual de anihilare al specificului vocaţional al prestigioasei pepiniere de talente artistice. Dacă astăzi există la Cluj o Universitate de Artă şi Design şi, în planul istoriei artei, se poate vorbi despre o şcoală plastică de la Cluj, aceste lucruri se datorează, fără îndoială, şi pregătirii, an de an, la Liceul de Artă din capitala Transilvaniei, a unor noi contingente de tinere talente. 

În faţa tentativei destul de limpezi care se conturează astfel, mă alătur, la rându-mi protestului comunităţii de părinţi, profesori şi angajaţi ai liceului în poziţii auxiliare şi solicit reexaminarea grabnică a situaţiei, adăugând îndemnul neechivoc: Jos labele de pe Liceul de Artă!

Ovidiu Pecican 

6 martie 2010  

 

MEMORIU

D-nei inspector şcolar general, Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj

Acest memoriu a fost iniţiat ca urmare a propunerii privitoare la eventuala unificare dintre Liceul de Arte Plastice Romulus Ladea şi Şcoala Generală Simion Bărnuţiu

 

Expunerea faptelor  

În data de 25 ianuarie 2010, directorul Liceului de Arte Plastice ne-a adus la cunoştinţă posibila unificare a Liceului de Arte Plastice cu Şcoala Simion Bărnuţiu.

Azi 4 martie 2010, noi, angajaţii Lic. de Arte Plastice Romul Ladea, am hotărât să respingem vehement această unificare despre ale cărei consecinţe nu au fost avizate părţile afectate, salariaţi, părinţi şi elevi.

 

 

Motivaţia memoriului:  

Consideram că prin această unificare este periclitată însăşi esenţa existenţei Liceului de Arte Plastice ca liceu vocaţional, ai cărui elevi au optat pentru acest tip de şcoală. Această opţiune îi face pe aceşti copii să vină la această şcoală din toate părţile Clujului, din judeţ şi chiar din întreaga ţară. În felul acesta avem un efectiv de elevi care să nu afecteze buna funcţionare şi finanţare a şcolii, respectiv 450 elevi.

Liceul de Arte Plastice, şcoală cu tradiţie de peste 60 de ani, în care s-au format şi în care au activat artişti plastici cu renume, trebuie să-şi păstreze esenţa unei şcoli vocaţionale cu învăţământ gimnazial şi liceal destinat copiilor deosebiţi cu înclinaţii artistice. Existenţa, în cadrul aceleiaşi instituţii, a unor clase cu program obişnuit, nevocaţional, demonstrează şi fixează opinia că nu se cultivă de fapt aptitudini ce ţin de specificul vocaţional, şi atunci părinţii consideră că nu mai este cazul să-şi aducă copiii la această şcoală de la distanţe mai mari.

Considerăm că printr-o unificare cu orice şcoală din învăţământul de masă este periclitată însăşi esenţa Liceului de Arte Plastice ca şcoală vocaţională şi că această idee, susţinută inclusiv de directorul şcolii, este de neadmis.

Motivele de fond ale acestui memoriu sunt: graba, lipsa de transparenţă, neinformarea tuturor părţilor implicate, respectiv salariaţii liceului, părinţii şi elevii liceului nostru, cu privire la consecinţele acestei unificări.

 

Obiectivul memoriului:

 Ţinând cont de cele de mai sus, apreciem că se impune cu tărie reanalizarea oportunităţii de unificare cu o şcoală generală, în condiţii de transparenţă, obiectivitate şi analiza serioasă a tuturor implicaţiilor, solicitând luarea în considerare a următoarelor aspecte concrete: credibilitatea şi activitatea unei unităţi şcolare, spaţiile existente, posturile salariaţilor, calitatea actului de învăţământ, finanţarea.

Având în vedere toate acestea apreciem că se impune cu tărie respingerea oricăror propuneri de unificare cu o altă şcoală.

Acest liceu trebuie să rămână, la fel ca toate şcolile vocaţionale din ţară, o structură independentă care să dea posibilitatea dezvoltării şi manifestării, în condiţii optime, a elevilor talentaţi.

Ne întrebăm de ce ISJ Cluj în situaţii similare (a se vedea profilele muzica si coregrafie) a reacţionat diferit, a avut în vedere numai şcoala noastră.

De asemenea, în temeiul principiilor de transparenţă faţă de profesori, personal auxiliar şi părinţi, apreciem că se impune o investigare a condiţiilor în care a apărut această propunere de unificare.

Acest memoriu are un caracter preventiv, având în vedere că la această dată (datorită lipsei de transparenţă şi tăinuire a datelor) nu avem cunoştinţă de niciun act normativ cu privire, explicit, la şcoala noastră. Orice act normativ care ar putea să apară ulterior acestui memoriu ne va face să ne reconsiderăm formele de reacţie şi protest. Vom face demersurile necesare pentru a ne apăra cauza.

Menţionăm că la acest memoriu vom anexa în următoarele zile şi semnăturile părinţilor care încurajează acest demers.

Data: 25.02.2010

Published in: on 6 Martie 2010 at 3:34 pm  Comments (2)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://ovidiupecican.wordpress.com/2010/03/06/viitorul-culturii-grav-amenintat-la-cluj-napoca/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 comentariiLasă un comentariu

  1. Mult iubite si stimate domnule profesor universitar doctor O P (draga Ovidiule), domnia voastra a auzit de expresia „cu manie proletara”?
    Ovidiu – fii atent – e o intrebare retorica! Stiu ca ai auzit, dar se vede ca-ti plac frazele de efect (stii tu „pentru vulg”). Esti un mare mic Catavencu (of… cacofonie), dar in cazul unui profesor universitar doctor merge.
    Textul e bun pentru un „majur”, „Mos Teaca”, ma, tu nu esti ofiter, esti tablagiu! Te vad in urma acestui comentariu calare pe un cal – alb, daca vrei – cu un picior de pui bine rumenit in mana. Te vad – dupa ce am citit textul – in rolul lui I.B. Tito cu barda plina de sange. (Bine, este o comparatie fortata, doar ca sa intelegi) Stiam ca e un tip visceral, dar nici chiar asa, iar chestia cu „jos labele” e de prost gust si te descalifica! Cine este cu „labele” este treaba ta sa clarifici. Pana astazi aveam despre tine – ca intelectual ce te pretinzi si de multe multe ori chiar esti – o parere mult mai buna. Daca ai impresia ca esti un pamfletar adevarat citeste din Eminescu, Arghezi, CTP. Altfel, stii si tu „sa auzim numai de bine”.
    P.S.: Lasa „labele”! Credeam ca scrii cu capul si cu mintea (si cu inima). Da’ tu scrii cu „labele”. In mod normal cand scrii intr-o problema grava este bine – stii foarte bine – sa audiezi si partea cealalta. Istoria se scrie „Sine ira et studio”.

    • Ironia, sarcasmul, eruditia, ca şi excesul de familiaritate asociat anonimatului sunt, unele, modalităţi omologate, iar altele, ilicite, de stil, funcţionale câteodată în expunerea de opinii. Din păcate, opinia dvs. nu este clar şi riguros formulată. Nu expuneţi nicăieri nici dezacordul tranşant faţă de respingerea unificării celor două unităţi şcolare şi, mai rău, nici motivele pentru care acest lucru vi se pare intolerabil. Puteţi proceda şi astfel, dar lipsa unei argumentări raţionale, chibzuite, în virtutea căreia micii artişti ar trebui comasaţi cu copiii fără talente deosebite în zona plasticii, nu serveşte cauza din perspectiva căreia combateţi. Orice aţi spune, alfabetizarea şi educarea generală a celor mici este o necesitate indiscutabilă, dar bararea dezvoltării copiilor talentaţi pentru desen, pictură sau sculptură în numele acestui principiu general nu stă în picioare. Vă par excesiv? Fiţi dvs. temperat şi convingător. Dacă vă dă mâna. Din modul cum scrieţi, pare să rezulte că nu aveţi argumente pentru a vă susţine poziţia. Bine că aveţi, măcar, interese.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: